אנשי מקצוע לא יכולים להישאר שאננים, מפני שאף אחד לא חסין מפני תביעות בגין רשלנות מקצועית. בשורות הבאות נסביר איך אנשי מקצוע, מפסיכולוגים ועד מאמני כושר, מיועצים עסקיים ועד רופאים, יכולים להתגונן ולהיערך מבעוד מועד. זכרו כי אפילו טעות שנקראת קטנה או אי הבנה עלולים להוביל לתביעה משפטית יקרה שעלולה לרושש אתכם אם לא תיערכו בהתאם.
הסיכונים המקצועיים של אנשי מקצועי שונים
כל תחום עיסוק מקצועי כולל בתוכו סיכונים ייחודיים משלו. למשל רופא, עורך דין, רואה חשבון או אדריכל – כל אחד עשוי למצוא את עצמו חשוף לתביעות מסוג שונה. לכן, כאנשי מקצוע נסו להבין מהם הסיכונים המקצועיים המיוחדים הקשורים לתחום העיסוק שלכם. רשלנות מקצועית על רקע בריאותי למשל, רלוונטית עבור רופאים ואנשי מקצועות הבריאות. אך בנוסף, חשוב להכיר היטב את הדרישות של החוק והרגולטור המחייבות את התחום שלכם. במידת הצורך, התיעצו עם עורך דין כדי להבין איך מצופה מכם לנהוג, על פי החוק. עמידה בסטנדרטים מקצועיים וציות לחוק היא שכבת הגנה חשובה, אך בהחלט לא היחידה.
בניית שכבת הגנה מקצועית נוספת ושמה ביטוח אחריות
הגנה מקצועית אפקטיבית מורכבת מעוד כמה שכבות. אחת השכבות החשובות ביותר שעוזרת לאנשי מקצוע להגן על עצמם מפני תביעות וטענות על רשלנות, נקראת ביטוח אחריות מקצועית. רכישת ביטוח לצד התייעצות עם עורך דין מעת לעת, יוכיחו את עצמם במניעת הסתבכות שלא לצורך. בהקשר זה בדקו שהכיסוי הביטוחי מותאם להיקף העיסוק ולאופי הפעילות שלכם. בדקו את גבולות האחריות, ההשתתפות העצמית, האם יש חריגים וכן מהו גובה הכיסוי. במקביל, הקפידו להנהיג נהלי עבודה מסודרים, רשמו ושמרו מסמכים חשובים המעידים על אופי הקשר מול כל לקוח ומה בוצע בכל ייעוץ או מפגש. אם אתם מעסיקים, דאגו להעניק הכשרה נאותה לצוותי העובדים בנושא מניעת רשלנות.
כך תמנעו תביעות מיותרות
המניעה היא תמיד הדבר החכם ביותר לעשותו בהתמודדות עם תביעות. לצורך כך הקפידו על שקיפות וגילוי נאות בכל הליך מול לקוחות. הקפידו לרשום ולנמק כל החלטה מקצועית. אל תוותרו על עריכת חוזים מדויקים, שמגדירים את היקף השירות שלכם ואת מידת האחריות שלכם. זאת ועוד, פעלו לאור בקרת איכות פנימית. מפעם לפעם רעננו את תהליכי העבודה השגרתיים שהתיישנו. זיהוי פערים או בעיות יעזרו למנוע תביעות בהמשך.
היו מקצועיים ואל תתעלמו מבעיות שצצות
הגנה מפני תביעה הולך יד ביד עם התפתחות מקצועית. כדי להישאר מקצועיים ואיכותיים השתתפו בהשתלמויות, עקבו אחר חידושים בתחומכם, התעדכנו בשינויי רגולציה. חפשו תמיד להעשיר את הידע והניסיון ובררו עם אנשי מקצועי עמיתים כיצד הם מונעים משברים.
חשוב לא פחות להבין שתביעות ומשברים לא צפויים תמיד עלולים להתרחש. נסחו מראש נוהל לטיפול במשברים כגון לקוחות לא מרוצים, תביעות או איומים בהליכים משפטיים. היזהרו מלהגיב בצורה נמהרת לתקלות או ביקורת אלא פנו לייעוץ משפטי מקצועי ובשום אופן אל תתעלמו.